Nieuwsbericht

Federale regering trekt de spoorkaart

Eerste Minister Alexander De Croo en Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet brachten deze morgen een werkbezoek aan de nieuwe spoorinfrastructuur voor goederentreinen in en rond North Sea Port, in Gent. De federale regering en Infrabel investeren er in een betere ontsluiting van de haven om meer goederen via het spoor in plaats van via de weg te vervoeren. Het bezoek kadert in de ambitie van België om het goederenvervoer per spoor op te trekken van 9 naar 16 procent tegen 2030.

Meer vervoer via het spoor betekent minder vrachtwagens, minder druk op de autosnelwegen en efficiënter en sneller verkeer, ook essentieel voor een bloeiend bedrijfsleven. Daar willen de federale regering en de Europese Commissie meer op inzetten. Het Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht, dat onze economie wil vergroenen en heropbouwen na corona, trekt volop de spoorkaart.

In totaal worden tussen 2022 en 2024 33,5 miljoen euro bijkomende middelen geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur in en rond North Sea Port. Een betere spoorinfrastructuur betekent ook betere ontsluiting en groenere export, zo kan bijvoorbeeld Arcelor Mittal, dat binnenkort hier het groenste staal van Europa produceert, het ook duurzaam exporteren.

Het federaal en het Europees herstelplan voorziet 131,4 miljoen euro in Vlaamse spoorwegen, voornamelijk in de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent. In Wallonië gaat het om 45,6 miljoen euro.

Groene mobiliteit

Alexander De Croo, Eerste Minister: "Het Belgische spoorwegnet was een van de eerste dat in Europa werd ontwikkeld. Als we aan treinen denken, denken we vaak aan passagiers. Maar het spoor is ook een van de meest evidente oplossingen voor onze industrie en het transport van goederen. Het combineert alle argumenten: snelheid, kosten en duurzaamheid. Met deze regering hebben we van groene mobiliteit een van de pijlers van ons beleid gemaakt en een van de centrale assen van het herstelplan dat met de Europese Commissie is opgezet. De ambitie is duidelijk: het volume van het goederenspoorvervoer in België verdubbelen tegen 2030. Gent en de verbinding met North Sea Port zijn een concreet voorbeeld van deze ambitie.”